Ville spara mina reportage jag gjort
till webb tidningen ( länk nedan):
Så jag kopierade några av mina kludder :)
Just in case . . . kan va kul att ha kvar.
Så då passar jag på att dela med mej av dem oxå ;)
Gjorde lite olika kategorier. . .
Under VRID O KUBIK hittar vi:
Project 0.9
Få en Buick - 66 att dra 0,9
Satt o läste en intressant artikel om att försöka få en Buick special - 66
att dra 0,9. . . Coolt! Detta satte lite griller i min skalle hur får man en
buick att dra under litern. . .
Okej det har ju inte sjunkit mycke tycker du . . . meeeeen nu kommer vi till
det stora hoppet! 1,2 L/milen till 0,9L/milen.Hur lyckas man med det då?
Jooooooo. . .
Rätt Coolt Att Kunna Dra Ner På Förbrukningen. Så nu ska jag dra ner i
garaget o kika vad jag kan göra åt bilen . . . Adios Amigos!
Publicerad: 2012-06-14
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Publicerad: 2012-04-15
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Min drog fan inga 0,9 ,snarare 2,0 och lekte jag så såg man hur tank
mätaren sjönk framför ögonen. . .
Visst det beror på hur man körde,men hur det än var hamnade jag knappast
under litern.
Hur ska man då uppnå detta mirakel???
Well,well . . .
- I början drar Buicken 1,5 L/mil landsvägskörning
- Efter däck byte 1,4 L/milen.då hade man bytt däck från låga 205:or till 215/75/14 .Hjulens diameter påverkar utväxlingen och i detta fall gjorde det en besparning på 1 dl/mil!
- Sen vart det dax att göra rent förgasaren,byta bränslenålarna.med detta besparades 0,5 dl. Nu drog bilen 1,35 L/milen. . . Carter AFB-förgasare har vacum nålar som går igenom munstyckena.och byter man nålarna så "fintrimmarman" för ekonomi eller bättre blandning av soppa ;)
- Nästa steg var att byta ut tändsystemet. . . Nu vart det en brytarlös variant-pertronix Ignitor.På standard bilar kan orginal tändspolen behållas ,det finns ju värre saker att köpa så motorn varvar mer ;) med detta tänd system tillåts gapet på stiften öka från 035" till 050". . . Med denna unika anordning som ryms under fördelaar locke som ersätter både brytare o kondensator fick dom nerförbrukningen från 1,35 L/mil till 1,2L/milen.
- Man kastar ut 2 stegs super turbin lådan och kastar ien TH200 R4 med över växel från en Caprice med en 307 (-87 till -90). Visst e det ett märkligt fenomen att en TH låda passar arkt av i en GM mid size kaross från 60 -tal. . . det ända man skulle göra var att flytta växellådsbalken bakåt och bårra nya hål för fästen.kardan kapas ej ochlådan använder samma yoke.Mycket bra!Med andra ord inge gnägg på besiktningen! Och med detta byte kommer vi ner på en förbrukning på 0,9L/milen-Otroligt men sant!
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Att ta
dän rostiga rund dragna bultar
Man blir lika glad varje gång man ser att det e
rost o sitter fast...
Det har vi alla råkat utför, hur ska man
underlätta detta om man inte har induktionsvärmare?
Vi kan alltid värma rostiga bultar med en gassvets
och sedan låta dom kallna innan man försöker
dra loss dom. OBS ! Värme från en gasolbrännare
brukar inte funka för det blir för dålig värme.
Har man ingen svets så kan man försöka med diverse
bra tattarknep:
mindre hylsa, rörtång, svetstång, skiftnyckel,
polygrip, "supergreppet" m.m.
Men ofta fungerar : extrem kyla eller värme typ
flytande kolsyra (krymper)
gassvets (sväller) men annars finns det en rad
olika gegga att ta till som....
CRC Rost flash.
Den kyler ner till -40 grader så att rosten
spricker och sedan tränger oljan in
och löser upp och transporterar ut
rostflagorna
Fotogen och diesel mix , 50/50 -löser
rost bra!
Sist men inte minst:
Våld! - 15 kilos slägga och en ordentligt sving
så lossnar skiten!
Men våld löser inte allt...om man vill ha bilen
kvar...
INGENTING ÄR OMÖJLIGT-DET OMÖJLIGA TAR BARA LITE
LÄNGRE TID
Så det e bara att bita i det sura äpplet och ta
det easy...
Bästa e att inte stressa o ser man att man går
bet
-tar man hjälp av andra...
...då blir det fixat och man slipper släggan
,
och man slipper lämna in bilen för
riktning av plåt och lacknng
Så meka lugnt . . .
Publicerad: 2012-04-15
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vad e skillnaden ?
Street racing kallas olagliga biltävlingar
som körs i trafiken. Street racing är en del av race kulturen och har
körts i större utsträckning från 1930 till idag.Den klassiska formen av street
racing är korta snabba lopp där två bilar tävlar mot varandra över en kortare
sträcka, oftast 1/4 eller 1/8 (402 respektive 201 meter).Idag har begreppet
"street racing" börjat användas på fler företeelser än den klassiska, då ofta
all form av tävling eller ibland buskörning på allmän väg kallas för street
racing.I Sverige har street racing körts länge med den senaste "storhetstiden"
under 1980-talet. Under flera år kördes mer eller mindre officiella tävlingar i
flera städer. Störst av alla får man anse att den olagliga "Stockholm Open" i
Stockholmstrakten var. Tävlande från hela Sverige samlades för att göra upp om
vem som hade den snabbaste bilen på gatan. Tävlingarna genomfördes oftast genom
att de två tävlande bilarna (i en "stege" på samma sätt som för dragrace
tilldelades en raksträcka där loppet skulle köras.
År 2002 kom en laglig form av street racing som kallas Blackrace. Då kör man med gatbilar på en avstängd gata. Loppen körs på tid och inte mot varandra, även om tiderna jämförs och man oftast brukar köra två och två (en i varje fil) för att öka effektiviteten.Läs mer på : BLACKRACE
Publicerad: 2012-05-03
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
År 2002 kom en laglig form av street racing som kallas Blackrace. Då kör man med gatbilar på en avstängd gata. Loppen körs på tid och inte mot varandra, även om tiderna jämförs och man oftast brukar köra två och två (en i varje fil) för att öka effektiviteten.Läs mer på : BLACKRACE
Sist men inte minst
Dragracing är där det gäller att från stående start köra
1/4 engelsk mil (402,33 m) eller 1/8 engelsk mil (201,17 m) så fort som möjligt.
Sporten härstammar från USA. Första tävlingen i Sverige ägde rum 1968 ,där man
använde långa rakan. Där tävlade både bil och motorcykel . Man kan bedriva
dragracing för många olika fordon, så som bilar, motorcyklar, snöskoters, båtar
osv. Det gemensamma är att man försöker ta sig från start till mål på kortast
tid, oavsett fordonstyp.
Läs mer om dragrace: DRAGRACE
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rod som rod? Vad skiljer dem?
Det var lite av vad jag har kluddrat. . .
Men det finns vela inget rätt o fel när det gäller Roddar- Smaken e som
baken. . .
och defenitionerna e många -beror på vem man frågar.Själv föredrar jag en Rat Rod ,men millers e inte helt fel den heller. . .
alla modeller e snygga på sitt sätt.
Publicerad: 2012-07-22
Reporter: Cartattoo (swb)
Fotograf: cartattoo collage
Reporter: Cartattoo (swb)
Fotograf: cartattoo collage
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Under fliken R´n´R hade jag gjort följande:
By:Cartattoo |
En herre som e lik Meduza ,sjunger och spelar som Meduza. Nu
ska vi snoka om även denna man har gjort en dansbands flopp som resulterade i
kändiskap-så började ju Meduza sin karriär. . .
När började du spela , var det meduza stuket från början?
Hansan,Adde o Robin är med i bandet,kan du berätta hur ni träffades och börja spela. Hansan träffade jag första gången via en annan kompis, sen har det bara
rullat på. Adde är min son och han har varit med nu i några år. Robin är det nyaste tillskottet i bandet, det var Adde som kände honom sen tidigare och
visste att han va en rejäl och stabil trummis.
Ni har mycke gigg nu,vad e bäst o sämst på spelningarna? Bäst är det när det är mycket folk och go stämmning. Sämst är det
när det spårar ur.
Kikar man på dina kort hittar man mycke partyn o fans,något som fick mej att le va autograferna... mest udda du har skrivit på? Det va nog när jag skrev rätt över röven på en dam!!
Låtarna du kör spelas i bilarna bland oss raggare. . . Men vad Spelar du i din bil och föresten vad har du för bil? Jag spelar mest 50-60 tals Rock n Roll, men även Meduza så klart! Just nu så kör jag Ford.
Musiken ja den e ju kult,alla raggare har ju hört Meduza,
Du har gjort covers på dessa,egen favvo låt? Ja listan skulle bli lång, men I've gotta move
-är en trevlig bete'
Du som ej har hört Eddie - Check it out on youtube!!! - Där finns möe bra!
Är det fler cd:n på g? Ja det kommer mera, men jag har
svårt att få tiden att räcka till.
Jag vill tacka dej Eddie för att intervjun,
hoppas se dej snart i Linde igen
// Cartattoo
Ni som vill veta mer om Eddie Nilsson klicka in på hanshemsida:
Publicerad: 2012-06-02
Reporter: Cartattoo (swb),
FAKTA
Namn:Eddie Nilsson
Född:24/10-71
Familj: Ja, gift och 2 barn
Bor:Varberg
Yrke:Musiker
Bra egenskap: Jag har pondus
Dålig egenskap: Har kort stubin
Underlig merit: Bra på att trotsa trötthet
Kul att veta: Matälskare
Här e storyn om : EddieNilsson
Hur halkade du in i musiken?
Jag halkade aldrig in, den var med mig från första
början.
När började du spela , var det meduza stuket från början?
Jag började redan när jag var 4 år, ja så fort jag
hörde Meduza första gången var jag såld.
Hur kom du på denna roll ,du gör den förjävla bra! Några vänner sa åt mej att spela in några Meduza covers och på den
vägen är det.
Hansan,Adde o Robin är med i bandet,kan du berätta hur ni träffades och börja spela. Hansan träffade jag första gången via en annan kompis, sen har det bara
rullat på. Adde är min son och han har varit med nu i några år. Robin är det nyaste tillskottet i bandet, det var Adde som kände honom sen tidigare och
visste att han va en rejäl och stabil trummis.
En spelning som sent skall glömmas var? American Car Meeting - Finland
Kikar man på dina kort hittar man mycke partyn o fans,något som fick mej att le va autograferna... mest udda du har skrivit på? Det va nog när jag skrev rätt över röven på en dam!!
Låtarna du kör spelas i bilarna bland oss raggare. . . Men vad Spelar du i din bil och föresten vad har du för bil? Jag spelar mest 50-60 tals Rock n Roll, men även Meduza så klart! Just nu så kör jag Ford.
Om du fick välja fritt vad skulle du ratta då? En riktigt fin cadillac.
På tal om musik...Musiken ja den e ju kult,alla raggare har ju hört Meduza,
Du har gjort covers på dessa,egen favvo låt? Ja listan skulle bli lång, men I've gotta move
-är en trevlig bete'
Du som ej har hört Eddie - Check it out on youtube!!! - Där finns möe bra!
~Youetub~
Cd du släppt är:
Hembränt 2010 (Andra
utgåvan)
Hembränt 2009
Rock n Roll Demos vol.1
Rock n Roll Demos
vol.2
Rock n Roll Demos vol.3
Rock n Roll Demos vol.4
Rock n Roll Demos
vol.5
Är det fler cd:n på g? Ja det kommer mera, men jag har
svårt att få tiden att räcka till.Jag vill tacka dej Eddie för att intervjun,
hoppas se dej snart i Linde igen
// Cartattoo
Ni som vill veta mer om Eddie Nilsson klicka in på hanshemsida:
Publicerad: 2012-06-02
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Let´s Rock! |
Jänget från insjön....
Rännhola
Rockers
Publicerad: 2012-04-18
Reporter: Cartattoo (swb),
Fotograf: Rännhola Rockers
Är jänget från insjön,med texterna om saker man älskar,hatar och
med viss inspirerade av Eddie Meduza.
Bandet består av :
* Per Portström, Gitarr, Sång, Kör
* Lars Joons, Elbas, Ståbas, Kör
* Mats Norling, Trummor, Kör
* David Espling, Gitarr, Kör
Dom har en härlig historia bakom sig ...
* Per Portström, Gitarr, Sång, Kör
* Lars Joons, Elbas, Ståbas, Kör
* Mats Norling, Trummor, Kör
* David Espling, Gitarr, Kör
Dom har en härlig historia bakom sig ...
Tycker det är läs värt,därför lägger jag upp en länk:
The
story och den e skriven av Per själv.
Helt fantastiskt , från garage rep till till tio veckor på
radio toppen -Det är bara att gratulera grabbarna!
Cd:n som dom släppt :
- Bilar,bärs och Roc´k´n´Roll 1999
- Raggen går 2002
- Full tank och nästan pank 2004
- Med öppna headers och feta slicks 2009
(som jag valde till min bröllopsvals by the way)
...ja listan kan bli lång,bäst att sätta stopp här.
Det va några av mina favvon vad har du?
Klicka in dej på youtube och lyssna!
Sugen på att veta mer om grabbarna och kanske åka
på en spelning -checka in på deras egen sida:
Nepp nu ska jag vrida på volymen o minnas
CCW i Rättvik med hjälp av Grabbarna!
Ha det gött och Keep on Rocking!
Reporter: Cartattoo (swb),
Fotograf: Rännhola Rockers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kult filmer o bilar va en rolig spalt. . .
Dodge Charger 2 dr-ht 1969 |
Tv serie till film och 256 bilar
Publicerad: 2012-08-31
Reporter: Cartattoo (swb),
Lite kul att veta om bilen från filmen:
The Dukes Of Hazzard
General Lee hette Dodge charger - 69 :an.
Med rebell flagga på taket tog den oss med storm...
Första gången General Lee visades var 1979.
Sista filmen släpptes 2005.
Long live the General!
Idén till General Lee utvecklades från den kända spritsmugglaren Jerry
Rushings bil, som var döpt efter Robert E. Lee''''''''s favorithäst, Traveler.
Men nog om namn vad har vi för hästar i bilen då?
Motorerna i TV-seriens General Lee var av tre typer: 318 (5,2 liter), 383 (6,3 liter) och 440 (7,2 liter), alla
V8:or. De specialbyggda "Ski Car"-bilarna (de bilar som kördes på två hjul) hade
de mindre 318-motorerna då de var något lättare än de större varianterna. De
flesta bilar som användes i hopp och andra stunts hade 318- och 440-motorer.
Stuntförarna föredrog 440-motorerna till hopp då de större blocken ofta inte tog någon större skada vid
landningarna.
Det gick åt lite bilar till serien, 256 stycken.
Andra menar att omkring 321 byggdes. Man har idag lokaliserat tjugotre
stycken av de som användes, varav sjutton är i körbart skick. Bland överlevarna
finns den allra första General Leen kvar, känd som LEE 1( Den vart renoverad o
klar 2006).
That´s it ,that´s all ...
The End
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Reporter: Cartattoo (swb),
Baserad på en sann historia!Filmad med hjälp av hell´s angels
legendariske ledare:Sonny Barger
1960-talet.I en tid av drog-och bensintankat uppror kommer de vrålande med
sina tusenkubikare genom gatorna.Hela San Fransisco lever i skräck för dem,men
de finns dom som lockas av gänget.Som unge Poet -en ung man med drömmar om
frihet,lånt bortom det hunsande livet på macken.När sedan ledaren för HA
erbjuder en plats i änglarnas himmelrike öppnas en värld av sex,våld o droger.
Publicerad: 2012-08-31
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Snabbt inser dock Poet att alla lever som slavar under ledaren.Men inte
länge till,för Poet gillar inte att bli hunsad.Inte av någon. . .
Enligt kritiker en av 60 -talets bästa action filmer.
Jag tycker den passar som uppvärmning inför filmen Easy Rider . . .
Publicerad: 2012-08-31
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hittade en artikel om shoppern.
Publicerad: 2012-06-15
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Harley-Davidson Museum firade 40 års dag av filmen:Easy rider ,genom att visa upp “Captain Americas” chopper.
Museumet i Milwaukee visar upp
Peter Fondas karaktärs -Capten americas HD shopper. Filmen gjordes 1969 och då
gjordes shoppern .Det finns 2 orginal shopprar som gjordes till filmen,en
förstördes under inspelningen och den andra försvann efter inspelningen.Man
gjorde denna kopia 1999 för att fira filmens 30 års
jubelium.
Vill du se den äkta bågen in action,klicka
här!
En riktig skönhet för att vara en
shopper,
se och njut :)
Publicerad: 2012-06-15
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1988 skapade en beundrare, Ken Paquette, ett monument på haveriplatsen |
3:e februari 1959 dog Valens i en flygolycka över Clear Lake,
Cerro Gordo County, Iowa
Ritchie Valens omkom i en flygkrasch tillsammans med Buddy Holly, J.P. "The Big Bopper" Richardson och planets pilot Roger Peterson. Olyckan har senare kommit att kallas Dagen då musiken dog.
Även artisten Dion var tillsammans sin kompgrupp The Belmonts med på turnén med de andra storheterna. Han var dock inte förtjust i kostnaden för att transporteras med flygplan till spelningen, varför han avstod: "When Buddy came to me, I thought about the $36.00 price. My parents paid $36.00 a month for rent back in the Bronx. I just couldn’t bring myself to spend the same amount on a 45 minute plane ride, so I told him no."
Publicerad: 2012-07-22
Reporter: Cartattoo (swb), ~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Filmen La Bamba bygger på en real deal. . .
Ritchie Valens var den första stora rockstjärnan i USA med ursprung i
Latinamerika. Hans mest kända låtar är Donna , Come on Let''''''''s go , La
Bamba och We Belong Together.
Ritchie Valens omkom i en flygkrasch tillsammans med Buddy Holly, J.P. "The Big Bopper" Richardson och planets pilot Roger Peterson. Olyckan har senare kommit att kallas Dagen då musiken dog.
Varför tog dom planet?
Holly hade beställt ett privatplan åt sig och sitt band . Eftersom
Richardson hade fått influensa erbjöd Jennings honom sin plats i planet, så han
skulle slippa att åka i turnébussen. Valens hade aldrig åkt i ett litet flygplan
tidigare och frågade om han kunde få Allsups plats. De singlade slant om saken
och Valens "vann".
Även artisten Dion var tillsammans sin kompgrupp The Belmonts med på turnén med de andra storheterna. Han var dock inte förtjust i kostnaden för att transporteras med flygplan till spelningen, varför han avstod: "When Buddy came to me, I thought about the $36.00 price. My parents paid $36.00 a month for rent back in the Bronx. I just couldn’t bring myself to spend the same amount on a 45 minute plane ride, so I told him no."
Efter en spelning i Iowa lyfte planet, men en snöstorm fick det att
haverera i ett majsfält kl. 01.05. Även piloten Roger Peterson omkom i
haveriet.
Sad but true - The End
Publicerad: 2012-07-22
Reporter: Cartattoo (swb), ~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sista natten med gänget |
Kult filmen från 1973
Denna oscarsnominerade klassiker är regisserad av George Lucas,producerad av
Francis Ford Coppola och skilldrar fyra tonåringars sista natt tillsammans före
college.
Återupptäkt dragracing,drivein-bio och oförglömliga sommarkvällar i denna
tillbaka blick till 60 -talet som även ger ett otroligt soundtrack med dåtidens
största rock´n´roll -låtar!
Sista Natten Med Gänget Ett Måste I Samlingen!
PS: Filmen har en uppföljare:
FESTEN ÄR ÖVER fr 1979
En gul drömmmmmmmmm
Den i särklass mest beundrade, kopierade rod
genom åren måste vara den gula ford 32:a med regnr THX 138 som John Milner körde
i filmen Sista Natten Med Gänget, på originalspråk American Grafitti. Oräkneliga
är nog de som gått ut från biografen med roddrömmar och bygg idéer i
huvudet.Bilen på bilden är inte originalet utan en välliknande kopia, stuket är
klart femtiotal med vända Chevafälgar, motorn med Man-a-free insug, fyra
Rochesterförgasare och äkta Moon-kåpor, karakteristiskt för denna rod är den
choppade grillen - har aldrig sett det på någon annan bil - och vem minns inte
den kromade kolven till växelspaksknoppen!
Publicerad: 2012-06-15
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Publicerad: 2012-06-15
Reporter: Cartattoo (swb),
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
P1800 |
P 1800
Volvo P1800 förknippas med Helgonet (Roger Moore)
Det var tack vare den serien bilen vart känd och Sverige hamnade på kartan.Och vi bör tacka Roger Moore för det ,det var nämligen Jaguar som skulle ha haft sin E-type med i serien men eftersom deras leverans sköts upp med månader började Roger kika efter bilar. Han såg en bild på en P1800 prototypen i London och ringde till volvo.Volvo lovade honom en bil inom 5 dagar.Och han fick din bil,det var den andra prototypen av P1800 den skilde sig aningen från den serietillverkade modellen.Men Roger Moore hade bilen longt efter serien tog slut - kvalitet på svenska bilar!
togs i juli 2010 av irv Gordon 4 505 200 km.
han hade köpt bilen 1966 och han kör än me den.
Tänk köra 2,8 miljoner miles -otroligt ,men sant!
Effekten ligger på ca 97-98 hk vid 5800 varv i minuten.
0-100 km/h på 11,9 sek. inte tokigt för en 4:a.
Det sitter en 4-växlad manuell låda och som alla volvon fram till -80 talet e det bakhjulsdrift.
Antalet tillverkade bilar:39 414 st.
250 första exemplaren gjordes i England men togs till Göteborg för att kvalitets kontrolleras.Tyvärr höll inte det mottet enligt Volvo och man började tillverka bilen i Torslanda 1963.Då döps P1800 till P1800 S.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Volvo P1800 förknippas med Helgonet (Roger Moore)
Det var tack vare den serien bilen vart känd och Sverige hamnade på kartan.Och vi bör tacka Roger Moore för det ,det var nämligen Jaguar som skulle ha haft sin E-type med i serien men eftersom deras leverans sköts upp med månader började Roger kika efter bilar. Han såg en bild på en P1800 prototypen i London och ringde till volvo.Volvo lovade honom en bil inom 5 dagar.Och han fick din bil,det var den andra prototypen av P1800 den skilde sig aningen från den serietillverkade modellen.Men Roger Moore hade bilen longt efter serien tog slut - kvalitet på svenska bilar!
Föresten rekordet på bil som rullat längst ,den har
Volvo P1800 S .det står i Guiness rekordbok,togs i juli 2010 av irv Gordon 4 505 200 km.
han hade köpt bilen 1966 och han kör än me den.
Tänk köra 2,8 miljoner miles -otroligt ,men sant!
Lite fakta om denna svenska pärla:
Under huven hittar vi en 4 cylindrig radmotor,med överliggande
kamaxlar o en hederlig förgasare.Effekten ligger på ca 97-98 hk vid 5800 varv i minuten.
0-100 km/h på 11,9 sek. inte tokigt för en 4:a.
Det sitter en 4-växlad manuell låda och som alla volvon fram till -80 talet e det bakhjulsdrift.
Antalet tillverkade bilar:39 414 st.
250 första exemplaren gjordes i England men togs till Göteborg för att kvalitets kontrolleras.Tyvärr höll inte det mottet enligt Volvo och man började tillverka bilen i Torslanda 1963.Då döps P1800 till P1800 S.
S som stor för Sverige.
The End For This Time
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar