fredag 2 september 2016

Tungt va det . . .

Har varit på Mormors begravning idag,
men värsta är att det känndes mer som mammas.
 Blidde lite som jag bävade för. . .jag rasa ihop lite. . .
Speciellt när låten: Mama med iL Divo spelades
Det e vela så att jag är ingen stålkvinna ,
som jag  hoppats kunna vara ett tag till. . . 
Begravninngen var fin , men som sagt så var det 
jobbigt. Märks att man har mycke kvar att nysta upp.
Alla sår har inte läkt ,för det räcker med att peta lite
så gör dom jäkligt ont... visst visst tiden ska läka. . .
Tur så va gubben med idag , vet inte hur jag hade 
fixa detta. . .kanske hade jag setat där på bänken
men min blomma. Jag o Berra hamnade i bakre
ledet , men som tur var fick  vi sällskap av några
från Finland, slapp vi sitta själv i allafall . 
Hamnade på "rätt sida" , däremor vart jag
lite ledsen att vi vart undan skuffade när det var 
våran tur att gå fram . . .men jag sa till gubben att
vi väntar . Känndes lite dumt att stå o vänta att
alla på vänstersida hade fått gått förbi oss.
Men ,men runt kom vi ,avskedet tog vi,
kramade även morfar innan vi gick tillbaka .
Tur man hade kusinernas barn framför oss ,
de lätta upp stämningen, för det vart jobbit .
Stannade en liten stund efter alla gick ut , 
tog lite kort o sände en stilla dikt till mormor. . . 

ENKELIT KAUNIIT TAIVAALLA TUOLLA
PITÄKÄÄ MUMMOSTANI HUOLTA


( Ni vakra änglar på himlen där, vaka över min mormor så kär)

När jag hade sedan tagit kort i kapellet , bad jag Bertil följa
med bort till mina föräldrars grav. Behövde deras stöd. . .
Sitta på gräset framför dem en stund o ladda batterierna
så man orkade med fika stunden. Men blev lite överaskad
att det känndes lättare. . . Hamnade vid morfarsbord.
Känndes ok, hamnade bland dom som man kände -skönt.
Va så kul att höra hur det var med min kusin o hur livet 
var i storstaden . Samt kunde man tala med dom som 
kom från Finland. Tyckte lite synd om de som inte kan
tala o förstå finska. För morfar fick mottaga så fina
sorgadressat (typ som gondoliansbrev) från släkten 
i Finland .De har så fina dikter i dom. Likaså att det 
märks att morfar saknar finskan. Han önskade höra
finska verser o psalmer. Allt hade vart på svenska.
Men se det fixade vi , Marjatta hade skrivit en dikt  ,
så den satt jag o läste till morfar. Han vart rörd .
Den dikten vek han o lade i innerfickan på sin kavaj.
" Nu har jag den nära hjärtat " sa han.
När jag sitter här o skriver, kosntaterar jag att  
vilken man han e min morfar. Nog för åldern har satt
sina spår så kom han gående med käpp,trotts sina 94 år.
Han är min hjälte , fixade han detta -då gör jag det oxå.
Så nu ska ag ta alla goda minnen o sätta guldkant på dom ,
göra som morfar o lägga dom närmast hjärtat.
För då kan man ta fram dom när det blir tungt,
o lysa upp tillvaron me de bästaste minnena.
Va rädda om varandra, nu ska jag ta kväller.
Kram på er. . . 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar